Ups and Downs - Reisverslag uit Sydney, Australië van Monika Stoeltie - WaarBenJij.nu Ups and Downs - Reisverslag uit Sydney, Australië van Monika Stoeltie - WaarBenJij.nu

Ups and Downs

Door: Monika Stoeltie

Blijf op de hoogte en volg Monika

17 November 2012 | Australië, Sydney

Jihhhoeee! Update time!

Goed, waar zal ik eens beginnen??!!
Laat ik eerst even zeggen dat het nog steeds goed gaat met me!
Sydney is groot en chaos, maar bovenal een hele fijne stad om in te leven!
Sydney heeft alles! Je kunt hier shoppen tot je erbij neer valt (ik ben al tig keer de weg kwijt geraakt door al die winkels!), uitgaan totdat de zon opkomt, nieuwe mensen ontmoeten, genieten op het strand, de toerist uithangen of gewoon lekker de bus, boot of trein pakken en kijken waar je uitkomt! Ik hou van een grote stad en vooral van die eindeloze mogelijkheden! Je hoeft je hier in principe geen moment te vervelen!

Waar ik wel achter ben gekomen is dat ik nog steeds niet goed alleen kan zijn.. Het valt me zwaarder dan verwacht om steeds leuke mensen te ontmoeten van wie je na een paar dagen alweer afscheid moet nemen.. Ik weet dat dat bij het reizen hoort, maar het blijft elke keer weer rot!
Eerst zat ik hier natuurlijk met Clau, dus dan heb je altijd een vertrouwd persoon om je heen en ben je helemaal niet bezig met afscheid nemen van anderen, omdat je altijd iemand hebt! Toen clau dus weg ging was dat wel even wennen! Gelukkig was Jenna, meisje uit Finland die we tijdens het reizen een paar keer zijn tegen gekomen, ook in Sydney! Dus de eerste paar dagen kon ik nog enigzins op haar terugvallen. Ben met Jenna naar de bios geweest en de avond voordat zij terug naar huis ging (na 600 dagen reizen!) zijn we gaan stappen! Dat was echt ontzettend gezellig en uiteindelijk stonden we met een paar locals, duitsers en spanjaarden te feesten! Erg gelachen en mezelf vervloekt de volgende ochtend.. Ik wil echt nooit meer drinken! Wat voelde ik me naar zeg! Pffff. Haha! en ik voelde me nog veel rotter, omdat ik die middag weer afscheid moest nemen van iemand met wie ik het juist heel leuk had. Jenna vertrok die middag terug naar Finland. Wat een lieve meid is dat en wat heb ik veel respect voor het feit dat ze 2 jaar in haar eentje heeft gereisd en hoe ze met alles wat op haar pad kwam heeft gedeald.

Gisteren plaatste ze dit berichtje op FB:

600 days living out of my backpack, the adventure is now over. There has been moments filled with love, pain, happiness, laughter and tears. I will take everything home with me, forever in my heart. Also i would like to say a big THANK YOU to the fantastic people i've met since i left home. During rough times i always had someone to turn to, sometimes this someone was in the bunk bed next to me an
d sometimes just a phone call away... A special few i will have in my life forever, of that i am certain. Everyone keeps asking me how i feel about going home, a friend of mine gave the best description: it's a weird mixture of devastation and excitment. I thought i wouldn't cry but now i can't seem to stop the tears. I am anxious to see my family, i really miss them. I feel sad now that i'm leaving my adventure behind me but it's time to go home. See you on the other side.

Toen kon je me bijna opvegen.., maar dit is precies zoals het reizen is en moet zijn! En ik ben pas net begonnen en er staat mij nog zoveel te wachten hier! En daar kijk ik nog steeds enorm naar uit!

Een ander ding wat toch lastiger is dan verwacht is het zoeken naar een baantje... Ik had dat toch wat makkelijker ingeschat allemaal. Ik ben nu een kleine week bezig met werk zoeken en heb inmiddels al heel wat CV's verstuurd en afgegeven in restaurantjes, cafe's, winkels, farms, hostels etc etc. Het gaat hier toch wat trager dan in NL allemaal. Hier loop je ergens naar binnen, geeft je CV af, daar bedanken ze je nog net voor en dan kun je weer gaan en dan is het dus wachten wachten wachten, in de hoop dat je ooit iets zult horen..

Via een NL meisje, die ik via een collegatje bij Q-music heb leren kennen, kan ik misschien een baantje krijgen voor in het weekend vanaf december.
Ik had al wat mail contact gehad met haar vanuit NL en ik heb haar nu ontmoet! Florine woont in Bondi, en werkt daar ook. Echt een lieverd!
Zij heeft me ook wat tips gegeven en ik kon zelfs in haar oude kamer!
Een heel leuk huis, bijna meteen aan Bondi Beach, met gezellige huisgenoten en een NL kamergenootje! 190 dollar per week incl. Goedkoper dan een hostel, dus na even goed nadenken had ik besloten om dat te doen! Ik moet ergens een stap maken en misschien zou dat me nog meer motiveren om zo snel mogelijk een baantje te bemachtigen! Dus ik was net opweg om geld te pinnen, want ik moest er dan gelijk die dag in! En toen belde ik Flo en die vertelde me dat er helaas nog een ander meisje na mij naar de kamer was gaan kijken, die ook leuk was en die al werk had en zeker een paar maanden kon blijven wonen daar.. dus haar huisgenoten gingen dan toch liever voor zekerheid en omdat ik op dit moment nog geen werk heb, hebben ze dus toch voor dat andere meisje gekozen.. Logisch, maar wel kut als je zelf net de keuze hebt gemaakt om die stap te nemen en het vervolgens toch niet door gaat..Maar goed, dat kon er ook nog wel bij ;-)

Dus de volgende dag weer fris achter de PC om verder te zoeken! En dat doe ik nu nog steeds! En dat moet goedkomen! Want ik ben hier nog lang niet klaar!! Een andere optie is dat ik terug ga naar Melbourne, waar ik misschien via Maarten nog bij een paar tentjes op gesprek kan en zou kunnen solliciteren! Ik wil liever in sydney blijven, want ik begin hier nu net mn draai te vinden, maar Melbourne vond ik ook leuk en dat is beter dan terug naar huis gaan! Ik moet volgende week beslissen wat ik doe.. Ik heb niet zoveel geld meer, dus ik moet binnen 2 weken een baantje hebben om rond te kunnen komen en anders stopt het avondtuur, wat nog lang moet duren, veel eerder dan waar ik van gedroomd heb..
En die gedachten doet best een beetje pijn. Maar dat is tegelijkertijd weer een stimulans om door te zoeken!!

Het gaat hier dus met ups en downs! Hele leuke momenten wisselen zich af met momenten van frustratie en eenzaamheid. Maar feit blijft dat ik nog lang niet naar huis wil en dat maakt het tegelijkertijd nog rotter!

Oh, en ik heb een gratis optreden van Coldplay gemist.. :-( Die staan dit weekend in Sydney en die hadden gisterenochtend een soort soundcheck bij het opera house.. Ik had de dag daarvoor wel gezien dat ze een podium aan het opbouwen waren, maar wist ik veel waarvoor.. Er gebeuren hier dagelijks dingen waarvan ik denk.. hmm oke.. je kijkt er niet meer van op zeg maar.. Helaas pindakaas las ik het op twitter toen ze al klaar waren, to bad! Toen kwam mn kamergenootje gisteren nog even met een foto van haar met Daniel Craig :-O Skyfall is hier in premiere gegaan en daar was hij dus ook! Zij liep er toevallig langs en zag een rode loper en dacht, goh laat ik eens kijken... Haha! Echt vet! Toen ze een foto van hem wilde maken pakte hij haar camera en maakte een foto van zichzelf met haar! cute!!!! Nog meer reden om hier te blijven, kan hier allemaal zomaar :p

Vandaag weer op banenjacht en dit weekend ook een date met Marie uit mn hockeyteam! Die haar grote Australische liefde achterna is gereisd!
En even stemmen op de top2000 natuurlijk! Wat zou het een ervaring zijn om ook die in Sydney te volgen! Dan schrijf ik een brief! En ben ik een keer diegene die vanuit het verre buitenland naar de NLse Top2000 luistert ;-)

Hou van jullie en dank voor alle lieve berichtjes de afgelopen dagen!

Keep you posted!

XXXXXXXXXX

• 17 November 2012 - 10:05

Clau:

Gek om nu niet meer samen allemaal leuke dingen mee te maken en het thuis via internet te moeten volgen... Het is hier grijs en koud in Nederland, dus blijf lekker in Aussie! Foto's wordt een drama verhaal vrees ik, maar ik hou je op de hoogte. Hoop nog steeds op een wonder! Heel veel liefs

• 18 November 2012 - 04:21

Monika:

:-) Ik hoop ook nog steeds op een ander wonder.. Dat ik hier kan blijven en nieuwe foto's kan maken... Maar t ziet er slecht uit op t moment.. Gebeurd weinig! Gisteren BBQ bij Marie en Will!! Zo leuk!!! :-D Heb je HP al gesproken? Xx

• 18 November 2012 - 22:44

Annelies:

Hoi Mowie, fijn om weer wat van je te lezen lieverd! Begreep van paps dat je al een beetje over terugreizen aan het nadenken bent! Hoop voor jou dat je snel werk kunt vinden zodat je je droom kunt waar maken en daar nog kunt blijven! Maar als je naar huis wilt komen dan vinden wij dat natuurlijk ook prima! Alleen werken in Australië lijkt me leuker dan hier, en dan heb ik het nog niet eens over het weer! Lievie veel succes met alles daar down under en veel liefs van mama.

• 19 November 2012 - 02:50

Monika:

Hi Mammatje,

Gedwongen nadenken over terugkomen is toch minder leuk...! Hoop nog steeds op een klein wonder, dat ik een baantje heb straks! Werd net eindelijk gebeld door een werkgever!! Morgen langs, dus ben heeuul benieuwd! Als ik voor hun mag werken dan kan ik vrijdag beginnen als t goed is! En werk ik 5 dagen in de week van 9 tot 17 op straat om donateurs binnen te halen.. Niet het leukste werk, maar heej! T is werk! :p
    Voor 18 dollar per uur + bonus.. Beetje jammer dat ik net een RSA course (Certificaat voor serveren van alcohol) heb betaald voor morgen van 120 dollar :O, die ik niet meer kon annuleren.. Maar goed, als ik later nog in de bediening wil werken ergens, dan heb ik die ook nodig :-)

Dus, wie weet heb ik vanaf vrijdag een baantje! Keep you posted!
    Xx

• 19 November 2012 - 10:55

Annelies:

Ga heel erg voor je duimen lieverd! En anders ben je met kerst weer lekker thuis bij ons! Hoop het niet voor jou! Love you! Xxx

• 27 November 2012 - 13:01

Terry:

He meis!
    Wat is ik lees is allemaal zo herkenbaar! Alleen dat niet naar huis willen dan haha ;)
    Aan t begin van je verhaal schoot ik al meteen in de lach want hoe vaak ik wel niet verdwaald ben in Sidney is niet eens op 2 handen te tellen hahah!
    Ik hoop voor je dat je snel wat kunt vinden of dat je in elk geval oud en nieuw nog kan mee maken daar. Hou je er wel rekening mee dat bijna alle hostels vol zullen zitten en de prijzen enorm hoog zullen zijn. Misschien kun je op voorhand vast wat regelen.
    Leuk om je verhaal weer te lezen!
    Xx

Verslag uit: Australië, Sydney

Australie

Na 3 jaar studeren, ga je toch langzaam nadenken over de toekomst.
Wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik? Waarbij "wat wil ik?" voor mij het uitgangspunt was. Ik wil namelijk heel veel en heb gelukkig ook al veel gedaan.

Zo wilde ik graag een HBO diploma, het huis uit, in Amsterdam wonen, bij de Radio werken en naar de Olympische Spelen. Een hele kleine greep uit de dingen die ik wilde en die ik ook gedaan heb of gelukt zijn!
Best een mooi begin eigenlijk, als ik het zo opsom ;-)

Maar ik wil nog zoveel meer! Ik wil een leuke baan, veel geld, een groot huis, een leuke vent, een groot gezin.. Hahahaha! Maar ik ben pas 23 I know.. rustig aan dus maar ;-) Met een HBO diploma en een leuk CV op zak, zal ik vast wel ergens aan de bak kunnen! Maar dat leek iets lastiger dan dat ik had verwacht.. Misschien ligt het deels aan mezelf, maar de markt werkt ook niet echt mee. Toch maar geneeskunde studeren en me specialiseren in oncologie, waar ik zo in geinteresseerd ben? :p Neee.. ik sluit niet uit dat ik nog een master zou willen gaan doen, maar een hele nieuwe studie, van meer dan 4 jaar? Dat is niet echt voor mij weggelegd denk ik..

Maar goed, zonder baan geen geld en zonder geld geen huis. Gelukkig wil ik nog meer! Reizen! Californie stond bovenaan m'n lijstje dus daar had ik al m'n pijlen op gericht! Als snel kwam ik erachter dat een reisje door Californie niet zo gemakkelijk is als je alleen gaat. Er zaten best wat haken en ogen aan.. Maar het zou wel een goed moment zijn om op reis te gaan! Dus die tijd wil ik er wel enigzins aan besteden. Ik heb een diploma, geen huis, geen vent, geen baan, top! Clau had al eens gezegd, ga dan met mij mee naar Australie.. Na een tijdje twijfelen heb ik inderdaad besloten om dat te doen. In maart heb ik een ticket geboekt en sindsdien staat vast dat ik "Down Under" ga. Alleen wist ik nog niet zo goed, waar, wat, hoe lang etc.

Tijdens m'n afstudeer traject zag ik nog redelijk wat kansen in de markt, en die leken ook nog redelijk groot te worden uiteindelijk. Maar dat liep toch allemaal iets anders. Toen de kans op een baan kleiner werd, ben ik me verder gaan orienteren. Ik ben gaan kijken wat ik zou kunnen gaan doen als ik langer in Australie zou blijven en wat de mogelijkheden zijn. Australie is in tegenstelling tot Amerika (Californie) wel goed toegankelijk voor mensen die alleen op reis gaan. Beetje bij beetje heb ik besloten om dan maar voor iets langere tijd weg te gaan, gewoon omdat het kan nu.

Ik ga dus nu een maand backpacken met Clau langs de oostkust van Australie en daarna blijf ik in Sydney. Daar wil ik dan een beetje gaan werken om langer te kunnen blijven. Ik heb wel wat gespaard, maar het is zeker geen vetpot ;) Maar dat vind ik niet zo erg. Ik kan toch niet zo lang stil zitten en werken heeft vast ook z'n voordelen.. EN ik kan dan wel langer blijven en overwinteren ;-) Inmiddels gaat een vriend van me met me mee naar Australie. Mike is een oud collega uit Utrecht en ik had ooit een keer tegen hem gezegd; ga gewoon mee naar Australie, tegen die tijd zijn we allebei afgestudeerd en kunnen we gezellig samen gaan etc.
Het begon eigenlijk als een geintje, maar ik zou het wel gezellig vinden natuurlijk! En toen ik Mike een maand geleden sprak (ik zat in Londen, waar ik werkte in het Holland Heineken House en hij liep Stage in Curacao), toen vroeg hij me wanneer ik naar Australie zou gaan en vertelde hij dat hij er toch over nadacht om ook te gaan.. Vervolgens hebben we een keer afgesproken om het er eens over te hebben en om te kijken of we er enigzins hetzelfde beeld hebben over wat we er willen gaan doen etc. We willen over het algemeen dezelfde dingen gaan doen, dus Mike heeft een ticket geboekt en gaat ook! Hij zal 22 oktober vertrekken en gaat dan eerst 3 weken naar Cairns om z'n duikbrevet te halen. Dan kunnen Clau en ik gewoon samen gaan backpacken en dan zien we Mike rond 10 november in Sydney. Clau zal dan na een paar dagen terug reizen naar Melbourne om vanuit daar weer naar Nederland te vliegen. Mike en ik blijven dan in Syndey, wat onze thuisbasis zal worden en vanwaar uit we het avontuur aangaan!

In Syndey zullen Mike en ik zo snel mogelijk woonruimte gaan zoeken waar we langer kunnen blijven en gaan we opzoek naar werk om weer wat geld te hebben om van te leven en om een beetje te sparen, zodat we later nog wat leuke trips kunnen gaan maken. We willen allebei kerst en oud & nieuw vieren in Sydney en een hostel kost rond die tijd zo'n 100 euro per nacht, dus voor die tijd willen we al permanente woonruimte hebben, zodat we niet belachelijk veel geld kwijt zijn aan onderdak rond die tijd! En het is gewoon lekker als je een vaste thuisbasis hebt, ook ivm met je spullen en werktijden die we dan hebben zodra we werk hebben. We gaan in eerste instantie iets zoeken in de horeca, maar als het niet anders kan, dan gaan we fruit plukken ;) Alles om langer te kunnen blijven!!

Als we eenmaal werk en onderdak hebben, dan kunnen we een klein buffertje op gaan bouwen om weer andere dingen te gaan doen. Mike zal nog wel een paar keer willen duiken en we willen allebei de great ocean road rijden, dus dan moeten we een auto/campertje huren. Daarnaast heeft Australie nog zoveel meer te bieden, dus we willen het ook een beetje aan het toeval over laten. "Go with the flo" hoor ik steeds van mensen die nu in Australie zitten. Het liefste wil ik vanuit Nederland alles van A tot Z regelen voor ik weg ga, maar het schijnt echt makkelijker te zijn als je in Australie bent, omdat je dan meteen actie kunt ondernemen. dus daar hou ik me maar een beetje aan vast..

Al met al is het plan om ongeveer een half jaar in Australie te blijven en rond maart weer terug te komen, na de Nederlandse winter dus ;-)
Ik zie het allemaal wel.. Het ligt er ook aan hoe het daar allemaal gaat lopen.. en als het geld op is, dan is het op en zal ik terug moeten naar Nederland. Dus dat maakt het ook allemaal wel spannend!

Via dit blog zal ik proberen om jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden. Geen idee of het gaat werken, maarik ga mijn best doen en dan merken jullie het wel ;-) Als jullie iets van me willen weten of iets van jullie willen laten horen, doe dit dan via Facebook, dat zal ik het meeste in de gaten houden denk ik. Daarnaast heb ik straks een Australisch nummer waar ik op te bereiken zal zijn en kunnen we af en toe skypen!

Nog 2,5 week en dan gaat het avontuur beginnen, waarvan ik dus geen idee heb hoe lang het zal gaan duren :-) Go with the flow dus! Langzaam maar zeker begin ik van het idee te genieten en probeer ik de controle los te laten en het over me heen te laten komen. Het wordt ook tijd om weg te gaan nu, want ik wordt inmiddels gek van mezelf.. Ik ben continu dingen aan het bedenken die ik nog zou kunnen doen of regelen voordat ik weg ga ;) Daar ben ik wel klaar mee, het is gewoon "Nu of Nooit", dus dan maar NU! ;-)